Co dokáže kytka
Druhá badatelská dvouhodinovka proběhla ve třídě a zapojili jsme do ní i ověřování metodiky Les ve škole. Zkoumali jsme, co dokáže kytka.
Nejdříve jsme se zamýšleli, co již o tématu víme, a své nápady sdíleli s ostatními ve dvojicích až trojicích. Poté jsme se zaměřili na formulace otázek. Po zápisu společné otázky, na kterou bude naším úkolem najít odpověď, jsme dostali k prostudování základní informace o strategiích, které používají rostliny, aby přežily i v nepříznivých podmínkách a neztrácely drahocennou vodu.
Jakmile jsme v týmech naformulovali hypotézy, mohli jsme se pustit do pokusů. Za pomoci skalpelu jsme si odřízli vzorky listů z aloe, kaktusu (byli jsme velmi překvapeni, že trny jsou vlastně přeměněné listy), fialky, smrku (u něj jsme s jehlicemi coby přeměněnými listy neměli takový problém) a sedmikrásek. Zkoumali jsme množství vody uvnitř listů, povrch listů a také množství odpařené vody. K dispozici jsme měli i mikroskopické preparáty, které jsme studovali pod mikroskopem a kamerou napojenou na počítač. Byli jsme velmi překvapeni, jak vypadají zvětšení chloupky fialky a vnitřek listu aloe.
Na závěr jsme hodnotili, zda se naše hypotézy potvrdily, nebo ne a připisovali, co navíc jsme zjistili. Nestihli jsme poslední část hodiny, přesunuli jsme ji na odpoledne. Nezapomněli jsme ani na sebehodnocení své práce podle zadaných kritérií.